تجربه کاربری

طراحی تجربه کاربری و اولین همایش تجربه‌کاربری تهران

تجربه کاربری یا UX چیست؟ چندسالی است که این کلمه یا واژه مطرح شده است و بسیاری از دوستان که درگیر طراحی رابط کاربری UI هستند نیز خود را در UX صاحب‌نظر می‌دانند. اما به نظر می‌رسد این دو موضوع کاملا با هم متفاوت باشند. 

تجربه کاربری

ََٓUX یا همان تجربه‌کاربری مربوط است به کاربردپذیری یا میزان قابلیت استفاده از چیزی که در حال طراحی آن هستید. برای یک طراح UX آنچه که از درجه اول اهمیت برخوردار است کاربردی بودن مورد طراحی است. این بدان معنی است که یک متخصص طراحی تجربه کاربری قبل از هر چیز نیازهای مصرف کننده را مورد توجه قرار می‌دهد. مصرف کننده چگونه و در چه شرایطی قرار است از این محصول استفاده کند؟ به عبارت دیگر می‌توان گفت اولین گام در طراحی تجربه کاربری نیازسنجی است. پس از این مرحله است که طراح برای کاربردپذیر کردن آنچه مورد نیاز مصرف‌کننده است اقدام می‌کند. در این مرحله، طراح با توجه به نیازهای مشتری، محصول را به گونه‌ای طراحی می‌کند که کاربردپذیر باشد. یعنی محصولی طراحی شود که بتوان از آن استفاده کرد. یعنی طراحی یک قوری چای که بتوان در آن چای دم کرد. در مرحله آخر نیز توجه طراح معطوف به زیبایی کار می‌شود. 

طراحی برای آدم‌های واقعی

شما توسعه دهنده نرم افزار هستید؟ یا شاید مثل من با توسعه دهندگان و طراحان واسط کاربری زیادی در تماس باشید. حتماً در طی صحبت‌هایتان درباره پروژه های مختلف بارها به این جمله برخورده‌اید که: “این جدیدترین تکنیک در توسعه هست و اگر کاربر نمیتونه از اون استفاده کنه مشکل اونه نه من” یا “من نمیتونم برای همه مرورگرها طراحی کنم، اگه هنوز داره از اینترنت اکسپلور استفاده میکنه همون بهتره که طرح من رو نبینه” و مثال‌های بسیاری از این دست که حتماً شما هم بسیاری از آن‌ها را در ذهنتان دارید.

 

 

تجربه کاربری را در ۵۲ هفته به زبان فارسی بیاموزید

اگر از علاقمندان حوزه‌ی وب باشید، حتما درباره‌ی تجربه‌ی کاربری (UX) و مفاهیم مرتبط با آن نظیر کاربردپذیری (Usability) صحبت‌های زیادی را شنیده و مطالب مختلفی را مطالعه نموده‌اید. همانگونه که در مقالات قبل به آن پرداخته شد، تجربه‌ی کاربری یک مفهوم انتزاعی است و به احساس کاربر مربوط می‌شود، از این رو می‌توان آن را مفهومی فراتر از تعاملات انسان و کامپیوتر، معماری اطلاعات و کاربردپذیری دانست، هرچند که هرسه در خلق تجربه‌ی کاربری بسیار حائز اهمیتی می‌باشند. اما تعاملات انسان و کامپیوتر به راهکارهای وظیفه محور، اهداف نهایی و مواردی از این دست می‌پردازد، در حالیکه تجربه‌ی کاربری علاوه بر این موارد به احساس، درک مخاطب از محصول، لذت، زیبایی و متغیرهای مبتنی بر تجربه نیز ارتباط پیدا می‌کند. بنابراین می‌توان تجربه‌ی کاربری را، خلق هر چیز (thing) معنا دار و به یاد ماندنی ، که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد تعریف نمود.

آموزش تجربه کاربری در ۵۲ هفته

معرفی ابزارهای آنلاین در طراحی رابط و تجربه کاربری

در پایان سلسله آموزش های مربوط به تجربه کاربری و طراحی UI، به معرفی سایتهای مرتبط با UX اشاره می کنیم. این سایتها می توانند تا حدود زیادی راهنمای ما در یادگیری مباحث مطرح شده و ذکر شده باشند.

بخش دوم طراحی و تجربه کاربری در وب: اسکچ چیست؟

همانطور که در بخش اول گفته شد طراحی اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است و به نیازهای مشتری، رضایت و شادمانی آن کمک شایانی خواهد نمود.برای کشیدن طرح اولیه ی (به آن اسکچ گفته می شود) وب سایت، باید به نحوه چیدمان صفحات و حرکات چشم کاربران دقت لازم را داشته باشیم.

کشیدن طرح اولیه برای وب سایت توسط افراد مختلف، بسیار متفاوت است. از روی اسکچ ها می توان فکر، ایده و خصوصیات طراح را فهمید. با هم نگاهی به دیدگاههای مختلف در طراحی اولیه یک سایت می اندازیم.

مرتب سازی کارت‌ها چیست و چطور آن را انجام دهیم (قسمت دوم)

همانگونه که در مقاله قبل به آن پرداختیم یکی از شیوه های معماری اطلاعات مرتب سازی کارت‌ها (Card Sorting) می‌باشد. هدف ما از اجرای کارت سورتینگ نزدیک سازی ذهنمان به عنوان طراح با انتظارات کاربر نهاییمان از سامانه تولید شده، توسط ما می باشد. در این مقاله قصد دارم در ادامه صحبت های گذشته معرفی شیوه کارت سورتینگ را تکمیل نمایم.

مرتب سازی کارت ها چیست و چطور آن را انجام دهیم (بخش اول)

بسیاری از طراحان اطلاعات و محتوای ارائه شده در یک وب سایت را بر اساس تجربه و بینش خود چیدمان و طبقه بندی می‌کنند و معتقدند صرف تجربه و دیدگاه آنان همیشه بهترین نتیجه حاصل می‌شود.

این اعتقاد، باور درستی است، چون به عنوان متخصص تجربه و بینش مناسبی از محل جایگذاری ها و شیوه طبقه بندی بدست آورده‌اند. اما برای بدست آوردن نتیجه بهتر و ارتقا تجربه کاربری آیا صرف بینش و دیدگاه ما کافی ست؟ در واقع چه تضمینی وجود دارد که کاربر نهایی از زاویه دید ما به محصولمان نگاه کند. به عبارت بهتر آنچه برای ما بسیار ساده است ممکن است از دیدگاه او گنگ و پیچیده باشد.
 
 
 

معماری اطلاعات لازمه ساختار کاربردپذیر

حتما شما هم بارها در خاطرات طراحان و شرکت های موفق خوانده اید که رمز موفقیتشان را تولید محصول با هدف و محوریت قرار دادن کاربر نهایی می دانند. به عبارت دیگر آنان محصولی را ایجاد نکرده اند که خودشان و مهندسان شان معتقد بودند که محصول مناسبی است، بلکه محصولی تولید نموده اند که خواست کاربر نهایی بوده است.

اما چگونه می توانیم بگوییم که محصول ما پاسخ مناسب به خواست کاربر نهایی است؟

در طراحی یک محصول خواه یک سامانه تحت وب باشد یا یک محصول صنعتی، مراحل متعددی طی می شود که از رصد بازار، نیاز سنجی و مانند آن آغاز شده، و تا تبدیل شدن به محصول نهایی و عرضه به  بازار براساس خواست و نظر کاربر نهایی آن بصورت مرحله به مرحله پیش میرود.

یکی از مراحل تولید محصول نهایی، بررسی ساختار و شکل ارائه اطلاعاتی‌ است که به کاربر نهایی تحویل می شود. در ادامه به معرفی معماری اطلاعات در وب می‌پردازیم و نقش معمار اطلاعات و ارتباط این موضوع و کاربرد پذیری را بررسی می‌نمایم.

معماری اطلاعات

بخش اول : طراحی و تجربه کاربری در وب

همانطور که می‌دانید برای طراحی یک وب سایت در نظر گرفتن نیازهای مخاطب (یا مشتری)، رضایت،  شادمانی، راحتی دسترسی به منابع، طراحی الگوهای استاندارد و عوامل بسیاری دیگر بیشترین اولویت را دارد. لذت بخش ترین لحظات زندگی یک طراح UIدیدن شادی و رضایت مخاطبانش می باشد.

تفاوت و رابطه تجربه کاربری و کاربرد پذیری

حتماً شما نیز تاکنون دو عبارت “تجربه کاربری (User Experience)”و “کاربرد پذیری (Usability)”را به وفور شنیده‌اید و دیده‌اید که در بسیاری از موارد این دو عبارت به جای یکدیگر استفاده می‌شود. به بهانه نزدیکی روز جهانی کاربرد پذیری، قصد دارم که در این مقاله به بررسی تفاوت‌ها و رابطه بین این دو مفهوم بپردازم.

Syndicate content